سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فضیلتها چهارگونه اند : یکی از آنها حکمت است که قوامش اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
دفتر مشق!
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
تحلیل یک روایت!

دانشجو :: جمعه 86/1/24 ساعت 11:23 صبح

هو المعین

گر چه واقعیت خارجی امری ثابت و یکسان است اما می توان گفت خبر از این واقعیت و بیان آن، به تعداد راویان این خبر و واقعیت، متفاوت و متکثر است.
از آن جا که شخصیت انسان مجموعه ای از باورها، عقاید، افکار ، دلبستگی ها و وابستگی ها ی اوست و جدایی از این موارد بسیار دشوار و حتی ناممکن می نماید، واقعیت خارجی در نظر و فکر هر فرد با توجه به این عقاید و وابستگی ها معنا می یابد و بالتبع بیان این واقعیت نیز، متاثر از طرز تفکر و دیدگاه اوست و واقعیت ارائه شده نه عین واقعیت که روایتی است از جهان خارج.

حتی عکس نیز که به ظاهر بازنمایی عینی واقعیت خارجی می باشد متاثر از نوع نگاه و تفکر عکاس است. سوژه ی انتخاب شده، کادری بسته شده و استفاده از لنزهای مختلف، می تواند واقعیت را تنها از دریچه ی نگاه عکاس به مخاطب بنمایاند و این تنها روایتی است از واقعیت که با توجه به نگاه عکاس، معنای خاصی را در ذهن مخاطب القا می کند.

 

عکس فوق یکی از عکس های منتخب جشنواره مطبوعات در سال 85 است. برای درک بهتراثر نگاه عکاس در القای معنی در این عکس ، با استفاده از رویکرد هم نشینی ، به تحلیل این عکس، که روایتی است از جهان خارج، خواهم پرداخت.

رویکرد هم نشینی که توسط ولادمیر پراپ پایه گذاری  شد، دارای نگاهی فرمالیستی است و به بررسی همنشینی عناصر در کنار یکدیگر می پردازد.

در این عکس، می توان به تصویر امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای، حجت الاسلام خاتمی و دکتر احمدی نژاد، به عنوان عناصر اصلی اشاره کرد. طز قرار گرفتن دکتر احمدی نژاد و حجت الاسلام خاتمی در کنار مقام معظم رهبری، معنای خاصی را به دنبال دارد که به خوبی به آمدن احمدی نژاد و رفتن خاتمی اشاره دارد.

قرار گرفتن تصویر آیت الله خامنه ای در مرکز عکس و محور تقارن آن، موجب حفظ تعادل و ثبات شده است. هم چنین حالت پای احمدی نژاد به نحوی است که کاملا جلو  آمدن او را مشخص می کند و خاتمی که پشت به دوربین و در حال رفتن است. چنین به نظر می رسد که مقام معظم رهبری با ثبات در میان ایستاده اند. احمدی نژاد تازه به میدان – به عبارت بهتر تصویر!- وارد می شود و خاتمی، خارج!
میزان فاصله آیت الله خامنه ای از احمدی نژاد و خاتمی به یک اندازه است و می توان گفت در عکس ، ایشان نسبت به هیچ یک از دو رئیس جمهور جهت گیری خاصی ندارند.
وجود تصویر بزرگ امام در بالای تصویر شاید برای یادآوری مجدد نقش امام خمینی در انقلاب اسلامی است .
پرده یا قهوه ای رنگ در کنار حالت دست احمدی نژاد و خم شدن گردن او، توانسته تصویر را شبیه سن نمایشی کند که هر یک از روسای جمهور این فرصت را دارد که چهار سال بر روی آن به ایفای نقش بپردازد و سپس جای خود را به دیگری دهد. آمدن احمدی نژاد و رفتن خاتمی شاید اشاره ای به موقت بودن و کوتاهی این دوران چهار ساله دارد.

در انتها باید گفت این عکس به عنوان واقعیتی خارجی است و از آن جا که من نیز دارای دلبستگی ها و وابستگی های گوناگونی هستم، تحلیل من نیز روایتی است از واقعیت!

 

منبع: ویژه نامه نوروز 86-روزنامه همشهری
       جزوه درسی فلسفه رسانه دکتر عاملی، 1386


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

درسای دوست داشتنی!
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
دفتر مشق!
مدیر وبلاگ : دانشجو[25]
نویسندگان وبلاگ :
دانش پژوه[0]

دانشجوی رشته ارتباطات دانشگاه تهران
این وبلاگ یک دفتر مشق مجازیه که باید تکلیفام رو بذارم توش! وبلاگی درباره فلسفه رسانه های جمعی!

اصلاحیه!... زمان افعال را ماضی نمایید!! با تشکر!
Link to Us!

دفتر مشق!

Hit
مجوع بازدیدها: 88709 بازدید

امروز: 5 بازدید

دیروز: 5 بازدید

Day Links
فلسفه رسانه [116]
تاریخ فلسفه [73]
نوشتارهای فلسفی [73]
کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت [126]
جنگ افکار [124]
[آرشیو(5)]


Archive


تکالیف!!!
فوق برنامه!
اردو

links
یک لحظه با یک طلبه!
عشق الهی
جهاد همچنان باقی است
امیدزهرا
تعقل و تفکر
بی یار
نافذ
وبلاگ پژوه
بانو بلاگ
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
«روزی تو خواهی آمد.»
سئوالهای منتظر جواب
باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail