سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه دانش انسان افزون شود، بر ادبش افزوده و بیم وی از پرودگارش، دوچندان شود . [امام علی علیه السلام]
دفتر مشق!
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
یک تمرین سخت!

دانشجو :: شنبه 86/2/15 ساعت 9:35 صبح

هو المعین
اگر بخواهیم مراتب قلمرو نگاه را مشخص کنیم، می توان به 5 مرتبه اشاره کرد. این مراتب عبارتند از:
نگاه نقطه ای، نگاه خطی، نگاه سطحی، نگاه حجمی و نگاه فراحجمی.

نگاه نقطه ای: این نگاه تنها به توصیف می پردازد و قدرت درک رابطه ی بین عناصر را نداشته و نمی تواند تحلیلی ارائه دهد.
نگاه خطی: همان طور که قدرت خط محدود است و نمی تواند تحرک زیادی داشته باشد، این نگاه نیز قدرت محدودی دارد. نگاه خطی، متغیرها را به صورت خطی می بیند و نمی تواند متغیرهای موازی را تحلیل کند.
نگاه سطحی: این نگاه می تواند آن چه را در سطح اتفاق می افتد بیان کند. عناصر و متغیرهای گوناگونی را که در سطح هستند، می بیند و می تواند تحلیلی از آن ها ارائه دهد.
نگاه حجمی: امتیاز حجم بر سطح، عمقی است که در حجم وجود دارد. این نگاه از ظواهر عناصر فراتر می رود و به عواملی که در پشت هر عنصر وجود دارد، توجه می کند. عواملی چون تولیدگر و پیشینه ی آن و شرایط و زمانه ای که عناصر در آن قرار گرفته اند و ... این نوع نگاه به نخبگان خاص اجتماع تعلق دارد و می تواند ما را به فلسفه ی رسانه نزدیک سازد.
نگاه فرا حجمی: بسیاری بعد چهارم را که می تواند ما را از حجم فراتر برد، زمان می دانند. در این نگاه نیز باید به زمان و عوامل تاریخی توجه نمود. پارادایم ها را می توان نگاههایی فراحجمی دانست.

 

با توجه به مراتبی که برای نگاه گفتم،  خبر زیر که سوتیتر دوم روزنامه کیهان در روز اول اردیبهشت بوده رو باید بررسی کنم. واقعا کار سختیه چون در نظام آموزشی ما رسم نیست چنین نکاتی رو که معمولا به عنوان حفظیات پرسیده می شه، به صورت عملی تمرین کنیم. و چیزی که این کار رو سخت تر می کنه مراتب بالایی قلمرو نگاهه : نگاه حجمی و فراحجمی! اما تکلیف هرچی باشه باید ادا شه!!!
  

اروپا خواستار مذاکره شد  اعتراف آژانس انرژی اتمی به آغاز غنی سازی صنعتی در ایران
در پی اعتراف آژانس بین المللی انرژی اتمی به آغاز غنی سازی صنعتی در ایران، اروپایی ها خواستار مذاکره با تهران شدند.
به گزارش خبرگزاری های غربی، آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه ای محرمانه تایید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی در نطنز را آغاز کرده است.
در این نامه یک صفحه ای که به امضای «اولی هاینونن»، مدیر کل آژانس رسیده، تاکید شده است که ایران ظرف دو ماه گذشته توانایی های خود را در زمینه غنی سازی اورانیوم دوبرابر کرده است.در نامه مذکور همچنین تصریح شده که ایرانی ها تا ماه آینده 18مجموعه 164تایی (حدود 3000) سانتریفیوژ را در نطنز راه اندازی خواهند کرد.
خبرگزاری های رویترز، یونایتد پرس و فرانسه ضمن مخابره خبر فوق در روز چهارشنبه تلاش کردند تا ورود ایران به مرحله غنی سازی صنعتی اورانیوم را نشانه ادامه بی اعتنایی های این کشور به قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت قلمداد کنند.
این تلاش خبرگزاری های فوق در شرایطی است که تا پیش از تایید آژانس مبنی بر ورود ایران به مرحله غنی سازی صنعتی، آمریکا و چند کشور اروپایی به همراه رسانه های خود خبر موفقیت جمهوری اسلامی ایران در بعد صنعتی را یک بلوف دانسته و در آن تشکیک کرده بودند اما روزنامه «کامرسانت» روسیه در شماره اخیر خود نوشت: اکنون روشن شد که هیچ بلوفی در کار نبوده و ایران به راستی دارای توانایی غنی سازی صنعتی اورانیوم شده است.
این روزنامه روسی افزود: انتشار سند داخلی آژانس، شک و تردیدهای اخیر در خصوص وارد شدن ایران به مرحله غنی سازی صنعتی که بشدت در رسانه های گروهی جهان مورد بحث قرار داشت را از بین برد. این اظهارنظر آژانس بین المللی انرژی اتمی پرونده هسته ای ایران را وارد مرحله تازه ای می کند.
به نوشته این روزنامه، در این بین روسیه در موقعیت دشواری قرار می گیرد، چرا که اعلام اخیر مقامات ایرانی مبنی بر وارد شدن این کشور به جمع کشورهای دارای توانایی غنی سازی صنعتی اورانیوم را باور نکرده و در خصوص صحت ادعای ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی استعلام نموده بود. اکنون روشن شد که هیچ بلوفی در کار نبوده و ایران براستی دارای چنین توانایی شده است.

 

نگاه نقطه ای: طبق این نگاه ، در خبر مذکور، با توجه به اعتراف آژانس بین المللی انرژی اتمی، مبنی بر دستیابی ایران به سوخت صنعتی، رسانه های غربی که پیش از این سعی در دروغ نشان دادن این ادعا بودند، این پیشرفت را نشانه ی بی اعتنایی ایران به قطعنامه شورای امنیت دانسته اند. در حالی که روزنامه ی کامرسانت روسیه، اعتراف آژانس را تائید توانایی ایران در غنی سازی صنعتی اورانیوم دانسته است. لازم به ذکر است که تیتر خبر نیز مبنی بر این است که اروپا خواستار مذاکره شد و هم چنین به اعتراف آژانس، اشاره دارد.

نگاه خطی: بنابر این نگاه، پس از ادعای ایران مبنی بر دستیابی به سوخت صنعتی، رسانه هایغربی که پیش از این بارها علیه فعالیت هسته ای ایران به نشر مطالب گوناگون پرداخته بودند، این ادعا را یک بلوف دانسته اند تا این که با اعتراف آژانس بین المللی اتمی، این موفقیت ایران را پذیرفتند، اما پس از این پذیرش ، دستیابی ایران به سوخت صنعتی را نشانه بی اعتنایی ایران به قطعنامه های شورای امنیت تلقی کرده و بدین نحو توانستند به تبلیغات خود علیه فعالیت های هسته ای ایران ادامه دهند.

نگاه سطحی: طبق این نگاه خبر فوق که به عنوان سوتیتر دوم روزنامه کیهان منتشر شده است، خبری است که برای این روزنامه نسبتا دارای اهمیت می باشد اما پیش از آن که اعتراف آژانس اتمی مبنی بر دستیابی ایران به سوخت صنعتی را مهم بداند، سعی در القای تسلیم شدن اروپا و یا به عبارت بهتر پذیرفته شدن ایران به عنوان کشوری هسته ای از سوی اروپا، دارد چرا که در تیتر خبر" اروپا خواستار مذاکره شد" بر اعتراف آژانس پیشی گرفته است. هم چنین استفاده از واژه ی " خواستار" اروپا را در موضع ضعف و ایران را در موضع قدرت قرار می دهد. هم چنین در ادامه به همسویی رسانه های غربی و آمریکایی با دولتهایشان اشاره دارد که سعی در تخریب چهره ی ایران دارند، چه به لحاظ دستیابی به پیشرفتهای گوناگون هسته ای و چه به لحاظ بی توجهی به قطعنامه های شورای امنیت. متن خبر به گونه ای تنظیم شده است که بیان می کند نه تنها غرب و رسانه های غربی بلکه آژانس بین المللی اتمی نیز مجبور شده اند علیرغم تمایلشان، قدرت یابی ایران را بپذیرند. استفاده از واژه ی " اعتراف" به جای واژه ای چون " تائید" ، موید این مطلب است. البته تصویری که از روسیه ارائه شده تصویری است از یک کشور منصف و حق پذیر که ایران هسته ای را خواهد پذیرفت! در انتهای خبر نیز اشاره به ورود پرونده ی هسته ای ایران به مرحله ای تازه با اعتراف آژانس، نشان دهنده ی اهمیت این خبر است.

نگاه حجمی: مطابق این نگاه باید گفت درج این خبر به عنوان سوتیتر دوم روزنامه ی کیهان و نوع نگارش خبر، اهمیت خاصی می یابد. روزنامه کیهان که در ایران به عنوان روزنامه ای وابسته به جناح راست و حامی حکومت معروف است ، حرف و حدیث های بسیاری را به دنبال دارد. بسیاری مطالب این روزنامه را وابسته به نگاه حکومت می دانند و معتقدند این مطالب بسیار جهت دار می باشد. در حالیکه می توان گفت اکثر گروهها و افراد در داخل نظام از فعالیت هسته ای ایران حمایت می کنند اما افراد و گروههایی هم هستند که مخالف این موضوع می باشند، اما روزنامه ی کیهان ، با توجه به مطالب بیان شده ، یکی از حامیان سرسخت این موضوع است. هم چنین نگاه این روزنامه را می توان تا حد زیادی غرب ستیزانه دانست و آمریکا را به عنوان جدی تری دشمن می پندارد که توانسته تا حد زیادی سازمان های بین المللی را تحت نظارت خود قرار دهد. بیان" قطعنامه های غیرقانونی" شورای امنیت، نشانگر این معناست.
هم چنین باید گفت از آن جا که رابطه ی ایران و روسیه به ویژه در رابطه با فعالیت های هسته ای رابطه ی نسبتا مناسبی است، موضع گیری این خبر نسبت به روزنامه ی روسی بسیار مناسب است.

نگاه فراحجمی: اگر بخواهیم با نگاه فراحجمی به این خبر توجه کنیم باید زمان و تاریخ را نیز مدنظر قرار داد و شاید مهم ترین نکته از لحاظ تاریخی در این رابطه، خصومت ایران و غرب است که از ابتدای انقلاب اسلامی پدیدار گشته است. با توجه به این سابقه تاریخی باید گفت نگاه غرب ستیزانه ای که در خبر به چشم می خورد ناشی از رویدادها و اتفاقاتی است که در طول این 30 سال رخ داده است و مجموعه ی این حوادث، ایران و غرب را در مقابل یکدیگر قرار داده است. و روزنامه ی کیهان نیز به عنوان روزنامه ای دولتی و حامی حکومت در هر شرایطی، این نگاه خود را حفظ می کند.


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

درسای دوست داشتنی!
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
دفتر مشق!
مدیر وبلاگ : دانشجو[25]
نویسندگان وبلاگ :
دانش پژوه[0]

دانشجوی رشته ارتباطات دانشگاه تهران
این وبلاگ یک دفتر مشق مجازیه که باید تکلیفام رو بذارم توش! وبلاگی درباره فلسفه رسانه های جمعی!

اصلاحیه!... زمان افعال را ماضی نمایید!! با تشکر!
Link to Us!

دفتر مشق!

Hit
مجوع بازدیدها: 88754 بازدید

امروز: 4 بازدید

دیروز: 10 بازدید

Day Links
فلسفه رسانه [116]
تاریخ فلسفه [73]
نوشتارهای فلسفی [73]
کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت [126]
جنگ افکار [124]
[آرشیو(5)]


Archive


تکالیف!!!
فوق برنامه!
اردو

links
یک لحظه با یک طلبه!
عشق الهی
جهاد همچنان باقی است
امیدزهرا
تعقل و تفکر
بی یار
نافذ
وبلاگ پژوه
بانو بلاگ
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
«روزی تو خواهی آمد.»
سئوالهای منتظر جواب
باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail