سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت در طبیعتهای فاسد، سودی نمی بخشد. [امام هادی علیه السلام]
دفتر مشق!
 || مدیریت  ||  شناسنامه  || پست الکترونیــک  ||  RSS  ||
بازی های فرهنگ ساز!

دانشجو :: شنبه 86/2/1 ساعت 12:53 عصر

هو المعین

جشنواره ی توسعه و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران ( تسما) به همت شورای عالی اطلاع رسانی در خرداد ماه امسال برگزار خواهد شد. شهریاری، دبیر شورای عالی اطلاع رسانی در رابطه با این جشنواره بیان کرده محورهای تسما، که ۱۵مورد هستند محورهای محتوای الکترونیکی این جشنواره را تشکیل می‌دهند و عبارتند از تولید محتوا در حوزه‌های دین، علوم و تحقیقات، خط و زبان فارسی، آموزش، اخلاق و تربیت، نظام حقوقی و میراث فرهنگی و گردشگری ، هنر، نظام اطلاعات مکان محور، خدمات عمومی و فرهنگی، امنیت فرهنگی و محیط رایانه‌ای پاک، بهداشت و سلامت، بازی، سرگرمی، رسانه و خبررسانی.
نکته ی قابل توجه در این جشنواره برپایی نخستین جشنواره ی بازی‌های الکترونیکی و رایانه‌ای در کنار این جشنواره است که به صورت همزمان برگزار می ‌شوند. به گفته بهروز مینایی معاون فنی این شورا، بر بخش بازی و سرگرمی در این جشنواره تمرکز خاصی شده است.

چنین به نظر می رسد که مسئولین امر پس از مدت ها به اهمیت بازی های رایانه ای پی برده اند و سعی دارند توجه بیشتری به گسترش و ترویج این بازی ها نشان دهند.

چندی پیش نیز رئیس انجمن بازی‌های رایانه‌‌ای سازمان تربیت بدنی گفته بود: امروزه بازی‌های رایانه‌ای در ایران به سرعت از مرحله گذار گذشته و جایگاهی ثایت و قدرتمند پیدا کرده‌اند. و در ادامه بیان کرده بود:از سال گذشته و پس از سخنرانی مقام معظم رهبری راجع به تاثیرات بازی‌های رایانه‌ای و لزوم شکل‌گیری سازمان‌هایی برای هماهنگی و گسترش درست این بازی‌ها ، شکی باقی نمانده که امروزه بازی‌های رایانه‌ای به مهمترین ابزار سرگرمی تبدیل شده‌اند.

بازی های کامپیوتری که امروزه نه تنها در میان کودکان و نوجوانان که حتی بسیاری از جوانان را هم در سراسر دنیا مجذوب خود کرده اند، بحث ها و گفتگوهای بسیاری را به دنبال دارند. شاید بتوان مهمترین این مباحث را مربوط به اعتیاد به بازی، بازی های خشونت ، تهدید سلامت جسمانی و ... دانست. اما موضوعی که برای من اهمیت ویژه ای دارد فرهنگ سازی این بازی هاست. امروزه این بازی ها که طرفداران بسیاری دارند به راحتی به عنوان ابزار تبلیغاتی محسوب می شوند. برای مثال غرب و به خصوص امریکا در مبارزه ی تبلیغاتی علیه شرق و به طور خاص اسلام سیاسی به رهبری جمهوری اسلامی ایران، سینما و بازی های کامپیوتری را به عنوان مهمترین سلاح نرم مورد استفاده قرار داده است البته نکته جالب توجه این است که فروش بازی های کامپیوتر به مراتب بیشتر از فیلمهای سینمایی است به عنوان مثال در سال ۱۳۸۰صنعت بزرگ هالیود حدود ۵ میلیارد سود داشته ولی در همین زمان شرکتهای بازیهای رایانه ای در آمریکا بیش از  ۳۰میلیارد دلار سود داشته اند.
در اکثر این بازی ها  آمریکا به عنوان نماد خیر مطلق در جهان است و هر فرد یا گروه یا دولتی که مخالف او و ارزشهایش باشد محور شرارت و شیطانی هستند.
برای نمونه می توان به مجموعه بازیهای
delta force اشاره کرد. در نسخه ی جدید این بازی با عنوان (black hawk down:team sabre) کاربر برای مقابله با تروریستها به نقاط مختلف جهان سر می زند  ودر یکی از این مراحل باید در سال ۲۰۰۵برای مبارزه با تروریستها به ایران و جزیره خارک بیاید .در این بازی مبارزه با تروریستهای ایرانی جزء سخترین مراحل بازی است ،در سایر نقاط دنیا تروریستها لباس شخصی هستند در صورتیکه در ایران اکثرا  نیروهای منظم نظامی ،ملبس به لباسهای نظامی خاکی رنگ با چهر های اسلامی می باشند .
نمونه ی دیگر بازی
delta force 2 است که باید برای مقابله با تروریستها وارد استان خوزستان شد.
مثال های فوق تنها در رابطه با خصومت با ایران بود که می توان علاوه بر این به ارائه ی چهره ی وحشت از اسلام در این بازی ها نیز اشاره نمود. برای مثال در یکی از مراحل بازی
delta force  هنگامی که وارد پایگاه تروریست ها می شود تصویر شیخ یاسین رهبر شهید حماس، به چشم می خورد.
در اکثر بازی هایی از این دست نمادهایی اسلامی به کار رفته و رنگ لباس دشمن سبز رنگ است، که رنگی اسلامی است. برای مثال در 
GENERALS کاربر به عنوان سربازان آمریکایی ماموریت مبارزه و سرکوب تروریستها و دشمنان بشریت را دارد و به  برای مبارزه با رژیم صدام به عراق می رود برای مبارزه با گروه القاعده به مزار شریف می رود که در عراق نیروهای صدام در جلوی مسجد اسقرار دارند و  در مزار شریف منارههای مسجد دیده می شود.

این بازی ها علاوه بر القای این نکته که اسلام دین خشونت و تروریسم است، حضور آمریکا در خاورمیانه را هم توجیه می کند.

نکته ی حائز اهمیت این است که این بازی ها در ایران به راحتی یافت شده و طرفداران بسیاری دارد، بازی هایی که کوچکترین تناسبی با فرهنگ ما نداشته و اسلام و ایران به عنوان دشمن فرد بازی کننده مطرح می شوند. هم چنین رواج این بازی ها در سطح دنیا می تواند به راحتی مفاهیمی غلط و غیر انسانی را در ذهن مخاطبان خود وارد کند.

با توجه به موارد فوق مسئولین باید توجه بسیار بیشتری بر ساخت و تولید بازی های کامپیوتری بنمایند چراکه ایران با توجه به منابع غنی تاریخی و فرهنگی خود می تواند محتواهای بسیار جذاب و جالبی را برای این گونه بازی ها ارائه کند و از آن جا که این محتوا با فرهنگ کشورهای اسلامی و حتی شرقی نزدیکی بیشتری دارد، در صورت بهره مندی از کیفیت بالای گرافیکی و نرم افزاری، می تواند بازار خاورمیانه و کشورهای مسلمان را به راحتی در دست گیرد که این امر علاوه بر امتیازات فرهنگی بسیار می تواند به عنوان عاملی اقتصادی نیز مطرح گردد.

منابع: همشهری آنلاین
         فاوا نیوز
         ایرنا
         حق وردی طاقانکی،م. سربازان مسیح. باشگاه اندیشه 
         حق وردی طاقانکی،م. دموکراسی خونین. باشگاه اندیشه 

 

 


نوشته های دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

درسای دوست داشتنی!
[عناوین آرشیوشده]

About Us!
دفتر مشق!
مدیر وبلاگ : دانشجو[25]
نویسندگان وبلاگ :
دانش پژوه[0]

دانشجوی رشته ارتباطات دانشگاه تهران
این وبلاگ یک دفتر مشق مجازیه که باید تکلیفام رو بذارم توش! وبلاگی درباره فلسفه رسانه های جمعی!

اصلاحیه!... زمان افعال را ماضی نمایید!! با تشکر!
Link to Us!

دفتر مشق!

Hit
مجوع بازدیدها: 88755 بازدید

امروز: 5 بازدید

دیروز: 10 بازدید

Day Links
فلسفه رسانه [116]
تاریخ فلسفه [73]
نوشتارهای فلسفی [73]
کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت [126]
جنگ افکار [124]
[آرشیو(5)]


Archive


تکالیف!!!
فوق برنامه!
اردو

links
یک لحظه با یک طلبه!
عشق الهی
جهاد همچنان باقی است
امیدزهرا
تعقل و تفکر
بی یار
نافذ
وبلاگ پژوه
بانو بلاگ
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
«روزی تو خواهی آمد.»
سئوالهای منتظر جواب
باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه

In yahoo

یــــاهـو

Submit mail